Projektledelse
En erfaren projektleder styrer uden om typiske faldgruber i et projekt og undgår unødvendige komplikationer. Med vores omfattende praktiske erfaring med at styre forskellige projekter kan vi sikre, at dit projekt bliver gennemført som aftalt og som forventet.
ERFARNE PROJEKTLEDERE
Det er afgørende, at både kompetencer og erfaring matcher projektets kompleksitet. Projektledere skal have værktøjskassen på plads og samtidig altid sikre, at projektet kan tilpasse sig virkeligheden uden at introducere nye risici eller miste fokus. Det lyder enkelt, men virkeligheden er ofte mere kompliceret.
Vores tilgang
PROJEKTRÅDGIVNING
Det kan være svært at sikre, at et projekt er sat ordentligt op og med en ramme, der sikrer, at alle involverede trækker i samme retning i hele projektets levetid – den retning, du som projektejer har udstukket og forventer bliver fulgt – lige fra den tidlige business case til den endelige aflevering af et fejlfrit projekt.
Der er ofte flere modstridende interesser, der skal håndteres, og succesen afhænger af en klar, gennemsigtig og konkret ramme for projektet, som du med rette kan forvente, at din konsulent leverer og sikrer.
Vi kender de fleste faldgruber, og med vores praktiske erfaring med at lede og kontrollere ingeniører, leverandører og entreprenører kan vi sikre, at dit projekt gennemføres som aftalt og udføres på en måde, så alle får succes – med højeste prioritet for dig som projektejer.
Vær på forkant med dit projekts udvikling
Projektanalyse
En ekstern projektanalyse af et projekt kan være gavnlig for virksomheden ved at minimere risikoen for uforudsete udfordringer under projektgennemførelsen og sikre, at projektet holder sig på sporet. Et sæt konkrete anbefalinger og forslag til afhjælpning er ofte en del af resultatet af en analyse. Det er ikke dyrt og vil altid øge sikkerheden for et vellykket projekt.
Typisk er der tre ting, der udløser en projektanalyse:
At gå ind i en ny projektfase. Hvis et igangværende projekt får problemer, og du ønsker at forstå den bedste vej frem, afhjælpende tiltag samt de tilknyttede konsekvenser. Projektejere bliver bekymrede over projektets status og de potentielle risici og udfordringer, der ligger forude.
At identificere og forstå de ting, der ikke er taget hånd om, og som kan bringe projektets resultat i fare, er vigtigt for alle de ovennævnte scenarier – og dermed for at øge sandsynligheden for et vellykket projekt.
Vi har bred erfaring med projektanalyse og kender de typiske forhindringer og udfordringer, som et projekt kan møde. En gennemgang af dit projekt vil konkludere, om omfang, budget, tidsplan, indkøbsplan og udførelsesplan er modne nok til den foreslåede eller igangværende udførelsesfase. Nogle gange omfatter analysen også et dybdedyk i et specifikt område af et projekt – f.eks. ressourceplanlægning/styring, kontraktindgåelse, sikkerhed eller kvalitetskoncept.
- Verifikation, observationer og anbefalinger af omfang, budget og tidsplan.
- Evaluering af risikomatrix og anbefalede afhjælpninger.
- Anbefalinger til optimeringer og områder, der kræver ekstra opmærksomhed.
Slutproduktet er et resumé med en PowerPoint-præsentation, en detaljeret rapport og, hvis det er nødvendigt, et gennemgangsmøde med mulighed for at diskutere resultaterne og hvad der kan gøres.
Projektledelse i praksis
Vores projektværktøjer
Alba Budgettering & Finansiel Performance
Det samlede projektbudget akkumuleres i B & FP og er dermed den godkendte baseline inklusive planlagt cash flow gennem hele projektets tidslinje. Kontakt os for at få et eksempel på et oversigtsark med baseline, planlagte og faktiske udgifter for hver budgetgruppe.
Alba Ressourcestyring
Vores værktøjer til ressourcestyring består af tre lag: 1) Cockpit: Omkostninger og timer, high level, 2) Budget og forbrug: Akkumulerede data for både konsulenter og in-house ressourcer, 3) Controlling: Detaljerede data med cockpit – relevant for større projekter.
Alba Risikostyring
Projektrisikostyring inkluderer at identificere, analysere og derefter reagere på enhver risiko, der opstår i løbet af projektet. Risikostyring er ikke kun reaktiv; det er en integreret planlægningsproces, der er udviklet til at identificere risici, der kan opstå i projektet, og hvordan man kontrollerer disse risici, hvis de opstår.
Alba Kontraktstyring
Kontraktstyring er en kompleks disciplin, der kræver både dybtgående kommerciel viden, forhandlingsevner og evnen til at forstå de vigtige detaljer i forbindelse med håndtering af en kontrakt på en måde, der ikke bringer projektet i fare.
Kontraktplanlægningsværktøjet består af tre lag:
- Cockpit: Planlagt og faktisk performance – ingen manuel indtastning nødvendig
- Budget og udgifter: Akkumulerede data
- Styring og kontrol: Detaljerede data/opfølgning for hver kontrakt
KPI / Milepæl og infotavle
Det er en balance at finde det rette niveau af information, statusmateriale, møder og rapportering. Det er en fordel for projektet at have en god og velforberedt måde at dele information på og at sikre, at data opdateres ofte. Korrekt data skal leveres i et brugbart format, så projektgrupperne kan forstå status, kommende udfordringer og problemer, der skal håndteres, før de påvirker projektet. Informationskanalerne skal være veldefinerede – også når det gælder interaktion med ledelsesteamet og stakeholders.
“Det er afgørende, at både kompetencer og erfaring matcher projektets kompleksitet. Projektledere skal have værktøjskassen på plads og samtidig altid sikre, at projektet kan tilpasse sig virkeligheden uden at introducere nye risici eller miste fokus. Det lyder enkelt, men virkeligheden er ofte mere kompliceret.
En erfaren projektleder kan afværge typiske faldgruber i et projekt og dermed undgå unødvendige komplikationer. Med vores omfattende praktiske erfaring med at styre forskellige projekter kan vi sikre, at dit projekt bliver gennemført som aftalt og som forventet.“
– Per Poulsen, Managing Partner & Project Director